PERBADANAN
Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) ditubuhkan 15 tahun lalu bagi
membantu dan meringankan bebanan ibu bapa membiayai kos pengajian anak
mereka.
Peningkatan kos pengajian terutama di Institusi Pengajian Tinggi Swasta
(IPTS) menyebabkan kerajaan berpendapat satu tabung perlu diwujudkan
bagi membantu ibu bapa.
TIDAK
RELEVAN...tidak perlu lagi memperjuangkan hasrat memperoleh pendidikan
percuma kerana sudah tidak relevan dengan keadaan dunia masa kini.
JANGAN TAKSUB...mahasiswa perlu memahami situasi serta fakta sebenar sebelum mengambil keputusan bertindak begini.
JASA...apakah PTPTN tidak berjasa kepada mahasiswa ini sehingga sanggup mengambil tindakan di luar batasan?
SIA-SIA...jangan lakukan tindakan sia-sia dan mudah diperkudakan orang lain.
Sejak itu, PTPTN membantu mahasiswa membiayai pengajian mereka di universiti dan ibu bapa hanya menyediakan duit poket.
Hakikatnya, pelajar dan ibu bapa mendapat manfaat tetapi ramai tidak
menunaikan janji apabila menamatkan pengajian dan mendapat pekerjaan.
Kegagalan
pelajar membayar balik pinjaman menyebabkan PTPTN menanggung kerugian
kerana terpaksa menambah jumlah pembiayaan setiap tahun.
Ketegasan pengurusan PTPTN melarang pelajar yang gagal membayar balik
pinjaman meninggalkan negara selain menyiarkan nama mereka di akhbar,
sedikit sebanyak membenihkan kemarahan pelajar.
Ada pelajar menggelar PTPTN sebagai ‘along’ kerana mengambil tindakan
tegas terhadap mereka padahal sebagai pemilik, mereka berhak berbuat
demikian.
Akhir-akhir
ini apabila ada pihak menyarankan supaya kerajaan memansuhkan pinjaman
PTPTN, pelajar mengambil kesempatan daripada isu itu untuk menangguk di
air keruh.
Mereka begitu drastik mahukan PTPTN dimansuhkan tetapi persoalannya,
apakah benar tabung itu menyusahkan atau mahasiswa enggan memikul
tanggung jawab?
Ketua
Jabatan Ekonomi, Fakulti Ekonomi dan Pengurusan Universiti Putra
Malaysia, Dr Wan Azman Saini Wan Ngah berkata, tindakan keterlaluan itu
mencerminkan sikap sesetengah mahasiswa yang tidak tahu mengenang budi.
Baginya,
golongan itu hanya mentafsir PTPTN secara luaran yang mengaitkannya
sebagai ‘penindas mahasiswa’, namun tidak mengambil kira aspek lain
yang turut dijana hasil pemberian badan pinjaman berkenaan.
“Mereka sebenarnya tidak tahu hujung pangkal perjuangan. Mereka hanya
sekadar berteriak mahu memansuhkan PTPTN kerana dianggap menindas dan
menyusahkan.
“Hakikatnya,
banyak lagi kepentingan PTPTN tidak diketahui. Jika mereka faham
mengenai sumbangan PTPTN, pasti tidak akan bertindak begini,” katanya.
PTPTN yang ditubuhkan pada 1997 kini melalui saat sukar apabila dituduh
penindas mahasiswa termasuk menyenarai hitam peminjam yang culas
membayar kembali pinjaman selain menanggung kos pentadbiran satu
peratus.
Bagaimanapun,
beliau menegaskan, apa dianggap membebankan itu nilainya terlalu kecil
jika dibandingkan nikmat diperoleh mahasiswa selepas tamat pengajian.
“Bayangkan, pinjaman diterima hanya sekitar lima hingga 10 peratus saja
daripada seluruh kos pendidikan. Yang lainnya sudah diber subsidi.
“Dengan pinjaman seperti itu, mereka akhirnya menjadi manusia dengan
kerja dan pendapatan yang baik. Jadi mengapa mesti bising dan tidak
berpuas hati?
“Adakah
nilai itu terlalu besar berbanding nikmat bakal diperoleh pada masa
depan? Kadar semasa dikenakan institusi pinjaman seperti bank juga
lebih tinggi, nilai satu peratus ditambah pinjaman itu sebenarnya tidak
berbaloi,” katanya.
Mahasiswa tidak perlu memasang angan-angan inginkan pendidikan percuma kerana harga pendidikan hari ini mahal harganya.
“Ya, kita boleh melakukannya seperti negara maju, tapi sanggupkah rakyat negara ini membayar cukai melebihi 26 peratus?
“Jangan bandingkan dengan negara maju sebab cukai mereka sangat tinggi seperti Jerman sebanyak 46 peratus.
“United
Kingdom (UK), Amerika Syarikat (AS) dan Sweden dulunya memberi
pendidikan percuma tetapi kini mula mengenakan bayaran pengajian untuk
mahasiswa institusi pengajian tinggi (IPT).
“Di UK dan AS misalnya, mereka juga ada badan pinjaman seperti PTPTN
kerana tahu tidak mampu lagi memberi pendidikan percuma kepada
rakyatnya,” katanya.
Katanya, jika negara berkenaan sudah melakukannya, apa relevan permintaan seperti itu di negara ini?
Melalui PTPTN, jumlah mereka yang mampu memperoleh pendidikan melonjak
daripada hanya 27,000 tempat ditawarkan di IPT sekitar 1990-an kepada
381,000 pada 2010.
“Lonjakan
14 kali ganda ini membuktikan sumbangan PTPTN untuk membantu masyarakat
memperoleh pendidikan sangat besar, sekali gus melonjakkan lagi sektor
tenaga kerjaya, ekonomi dan pembangunan.
“Industri makanan, pembinaan, teknologi dan penerbitan juga memperoleh
manfaat kerana adanya permintaan tinggi daripada warga IPT. Bayangkan,
jika tiada PTPTN, adakah sektor ini mampu bertahan?
“Pada saya, mahasiswa ini hanya dipergunakan sedangkan mereka sendiri tidak tahu apakah perjuangan sebenar,” katanya.
Menekankan tanggungjawab sebenar mahasiswa adalah belajar hingga tamat
pengajian, seterusnya memperoleh pekerjaan baik bagi membayar semula
pinjaman diperoleh.
“Mentaliti
ini yang perlu disemai kerana hakikatnya mereka masih belajar dan perlu
terus belajar hingga berjaya menggenggam ijazah.
“Ini bukan tanggungjawab mereka. Apa jua kehendak dan keputusan biarlah
dibuat berlandaskan hasil perbincangan pihak berkaitan yang lebih
berkepentingan serta arif.
“Mengadili
PTPTN dengan cara melancarkan tindakan provokasi bukan penyelesaian
terbaik. Ini bukan cara golongan intelektual,” katanya.
Menegaskan fungsi PTPTN sebagai institusi pemudah cara sokongan
pendidikan masih relevan, beliau percaya jika pendidikan percuma
diberikan, pastinya mahasiswa tidak akan menghargai peluang di depan
mata.
“Rasionalnya,
barang percuma, nilainya tidak begitu berharga. Jika sekarang pun
mereka tidak pandai menghargai, bayangkan jika diberi pendidikan
percuma.
“Keadaan ini berbeza dengan mahasiswa dulu sebab mereka
bersungguh-sungguh menggunakan peluang untuk mengubah nasib manakala
ibu bapa sanggup bergolok gadai. Kesukaran dan keperitan menjadikan
mereka fokus dan tidak banyak meminta-minta.
“Malangnya, mahasiswa hari ini mensia-siakan peluang yang diberikan,” katanya.
No comments:
Post a Comment